About Me

My photo
JB and MALACCA, JAsin, Malaysia
Friendship+Lurve+Happiness+ambition=ME Aiezack My name is mUhammad Aizat B.MOhd safian.Lahir kt melaka...Bedarah kacukan Melayu,Arabic dan Cina.Meminati hiburan dan teknologi.Extreme kepada bidang It dan Business.EX Diploma In culinary Art@KLMU and resume CBDS at KLMU bach of BUSINESS DEPT ESHIP.my destiny still far away... gembira bersama saya....bersahabat n menjadi teman saya di dalam blog ini.....
There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Friday, July 23, 2010

KePeRiTan DaLaM KeBaHaGiAan (Life is Tough and make us tension)

Benar ini masanya untuk kita berjiwa tabah. Waktu ini dipanggil'crucial'. Ini sangat penting untuk anak muda memahami bahawa obesiti itu bukan budaya 1Malaysia. Jesteru itu kurangkan gula. Jangan ambil gula berlebihan kerana rakyat Malaysia ramai yang obes. Campurkan pasir dalam makanan dan minuman anda. Ini penting sebagai alternatif menambah perisa. Apapun yang diselaraskan atau dirasionalisasikan, ternyata itu semua tidak rasional untuk anak muda yang hendak memulakan kehidupan. Perubahan itu tetap menjadi keutamaan. Apa yang penting untuk diubah adalah cara kita berfikir dan melakukan tindakan.

Mencari nama kucing meminta pandangan warga daulah. Menaikkan harga 5 in 1 tidak pula meminta pandangan warga. Mengapa harus ia dibuat di luar parlimen. Meskipun keadaan mendesak jangan pula orang miskin yang didesak. Kadar jenayah akan terus meningkat. Rompak, rogol dan pecah kilang akan berlaku di mana-mana. Ekonomi negara akan mengalami bubbles yang bakal pecah. Selagi kita tidak kembali kepada bumi, selagi itu kapitalis menjajah kita. Kini jiwa warga didesak untuk memiliki itu dan ini. Aktiviti wajib warga adalah membayar serba serbi. Dari dalam ke luar. Dari langit, bumi, udara, air dan bahan kumbahan semua adalah sumber ekonomi. Tiada lagi kebajikan untuk warga. Yang tinggal hanya gigi sebatang dua.

Kenapa tidak ditarik subsidi 19 bilion kepada IPP. Mengapa tidak dipotong gaji semua menteri. Kenapa tidak ditamatkan semua projek kelolaan menteri. Ternyata agihan ekonomi itu tidak adil kepada warga. Harga barang meningkat. Gaji rendah dan ciput. Warga dibebani hutang keliling pinggang. Anak muda digalakkan membuat pinjaman. Di situ dan di sini surat peguam berkeliaran menuntut hutang. Mahkamah sesak dengan kes hutang. Di sini hutang di sana hutang. Apa lagi yang tinggal untuk warga. Keadaan itu begitu tidak selesa. Peluang pekerjaan semakin berkurangan. Kakitangan awam kerja tertekan. Pekerja swasta di anak tirikan. Para guru mengeluh mendidik penuh keberatan.

Jalan keluar kepada semua itu adalah perubahan. Sudah pasti yang melakukan perubahan itu ialah anak muda. Anak muda segala bangsa yang memiliki jiwa berani untuk merubah. Anak muda itu tidak bisa gentar dengan ujian. Perjuangan untuk kemerdekaan itu telus lagi tulus. Kemerdekaan sebenar adalah bebas daripada belenggu ekonomi yang bisa membuat poket bocor setiap hari. Semua dibayar kepada daulah. Daulah tidak membayar semula usaha anak muda. Merdeka adalah bebas dari hutang dan jenayah. Keserabutan ini perlu dipisahkan. Agenda pencerahan perlu dilakukan. Pencerahan adalah untuk anak muda Malaysia. Siapa didahulukan, Siapa diutamakan?

I became...a bartender...again..hahah

Keliruan Memilih Masa Depan....

“Allah menguji hambaNya dengan menimpakan musibah sebagaimana seorang menguji kemurnian emas dengan api (pembakaran). Ada yang ke luar emas murni. Itulah yang dilindungi Allah dari keragu-raguan. Ada juga yang kurang dari itu (mutunya) dan itulah yang selalu ragu. Ada yang ke luar seperti emas hitam dan itu yang memang ditimpa fitnah (musibah)” (HR. Ath-Thabrani)

Aku bukannya minat melukis pun”, kata seorang rakan jurusan seni bina.

“Aku bukannya kreatif pun. Kalau kira-kira ni boleh la”, tambah seorang lagi.

career

Dalam keadaan suka duka menerima keputusan SPM, menjadi satu kebiasaan lepasan SPM konfius dengan pemilihan kerjaya. Barangkali terlalu banyak pilihan sehingga personaliti pun tidak nampak signifikannya setelah 11 tahun di alam persekolahan. Cita-cita lama entah hilang ke mana.

“Aku minat bidang seni ni. Apa ni.. Seni kulinari?”, kata seorang rakan yang sedang mengisi borang UPU.

“Ambil jelah. Asalkan ada seni”.

“Ey, tau tak seni kulinari tu apa?”, tanya saya tersenyum sinis.

“Seni kulinari ni seni masakanlah!”, dua-dua ketawa.

‘THE CONFUSE COMPLEX’

Kadang-kadang saya kasihan dengan pelajar yang dapat skor straight A, tetapi dapat kursus yang biasa-biasa, tak minat. Gara-gara tersalah isi borang, jadilah mangsa ‘lelong’ UPU dalam tawaran kursus-kursus yang kosong.

Sebenarnya, satu perkara yang normal jika konfius dalam situasi ini. Tetapi, lantaran begitu keliru inilah kadang-kadang tergopoh dalam membuat pilihan.

Dalam keadaan ini, tidak terlambat lagi pelajar lepasan SPM untuk mengenal diri. Di internet, banyak ujian-ujian personality career testyang diiktiraf dan dikaji. Dengan mengetahui secara mendalam signifikan dalaman, insyaAllah dapat memberikan keyakinan dalam membuat pilihan.

ASASI ATAU MATRIKS?

Yang paling biasa berlaku, ramai yang memilih matrikulasi kerana 2 sebab. Yang pertama ikut rakan-rakan lama. Yang kedua kerana masih tidak pasti. Tetapi awas, kerana masuk ke matrikulasi masih belum selamat untuk kerjaya. Jika dapat pointer yang rendah, bersiap sedialah disumbat ke kursus ‘lelong’.

Satu pesanan saya, bagi yang dapat keputusan SPM yang cemerlang, elakkan masuk ke matrikulasi kerana dikhuatiri kerana persekitaran baru menyebabkan usaha tidak sama seperti di sekolah dahulu, dalam erti kata lain, pointer rendah. Tetapi, jika anda yakin untuk dapat skor dengan baik di matrikulasi, maka digalakkan kerana matrikulasi boleh dikatakan jalan pintas ke peringkat Sarjana Muda.

spm3

Asasi pula adalah matrikulasi yang disediakan oleh pihak universiti. Melalui asasi, pelajar akan lebih fokus dengan pembelajaran yang dipilihnya. Contoh, asasi perubatan akan belajar lebih khusus ketika asasi, berbanding dengan matrikulasi KPM yang hanya terbatas pada pembahagian sains hayat dan sains fizikal.

DIPLOMA KE SARJANA MUDA VS ASASI/MATRIKS KE SARJANA MUDA

Ketika mengisi borang UPU, banyak tawaran yang menyediakan diploma. Ada yang masih keliru dan teringin nak belajar cepat. Perlu diingat di sini, seorang profesional mana ada nak belajar cepat-cepat. Kalau anda mengambil diploma, biasanya tiada asasi, terus belajar antara tempoh 3 atau 4 tahun. Sijil diploma layak untuk bekerja.

Jika anda berhasrat untuk terus belajar ke peringkat sarjana muda JANGAN pilih diploma. Setelah selesai graduasi, ada tempoh paling kurang 6 bulan bercuti sebelum belajar ke peringkat sarjana muda. Ada kursus sarjana muda yang menetapkan pointer tertentu untuk meneruskan pengajian. Kursus sarjana muda sambungan diploma kebiasaannya akan dibahagi setengah tempoh pengajiannya.

Jadi, tempoh pengajiannya sebenar lebih lama jika menyambung pengajian berbanding bermula dengan asasi/matrikulasi.

Bagi yang mengambil asasi/matrikulasi, sijil ini tidak diterima untuk melayakkan anda bekerja. Anda akan terus ke pengajian universiti pilihan bagi matrikulasi, universiti tertentu bagi asasi.

KEKELIRUAN MEMILIH BIASISWA

Ramai yang salah faham bahawa biasiswa ditawarkan sebagai hadiah untuk pelajar cemerlang. Sebenarnya biasiswa memang ditawarkan kepada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang DENGAN kontrak bekerja dengan syarikat yang menawarkan biasiswa itu dalam tempoh tertentu (ada sehingga 10 tahun). Jangan buntang mata dengan tawaran yang biasiswa yang begitu tinggi kerana dikhuatiri setelah grad, anda bekerja sampai tengah malam.

Biar bersusah-susah dulu baru senang. Bukan bersenang-senang baru rasa susah!

Pilihlah biasiswa MARA atau JPA. Bagi jurusan perubatan dan kejuruteraan, anda akan mengikat kontrak dengan bekerja di bawah kerajaan dalam tempoh tertentu di bawah tajaan JPA. MARA tidak perlu ikat kontrak, BONUS!

Bagi yang ingin dapatkan biasiswa, teruskan ghairah mencari peluang-peluang biasiswa ini. Kebanyakannya bakal pemilik biasiswa akan ditemu duga. Mulakan menguasai kemahiran ketika ditemu duga.

Biasiswa ini biasanya ditawarkan oleh syarikat tertentu bagi mengisi tenaga pakar sebagai employee mereka kelak. Persaingan sangat sengit. Kebiasaannya mereka menghantar pelajar-pelajar tajaan ini ke luar negara.

Bagi jurusan seperti saya ini, seni bina, tiada syarikat yang memerlukan orang macam kami. Hehe. Arkitek bekerja dengan syarikat kecil. Hanya satu sahaja biasiswa yang menawarkan, iaitu JPA. Ini duit rakyat ya.

DALAM NEGARA VS LUAR NEGARA

Sebenarnya pemilihan antara dalam atau luar negara adalah terpulang pada persediaan diri. Ada yang kerana dapat tawaran luar negara, walaupun kursus yang tidak diminati, dia tetap pergi. Ada juga yang tidak mahu kerana tak mahu pisah dengan keluarga. Saya menegaskan tawaran luar negara tak semestinya lebih baik dari dalam negara.

Kita ambil satu contoh, jurusan perubatan. Di Malaysia sebenarnya sistem perubatan kita sangat bagus. Di Universiti Malaya (UM), pelajar perubatan mesti mendapatkan pointer sekurang-kurangnya 3.8 CGPA, atau dihantarkan keluar negara. Di UKM, negara jurusan pergigian, negara kita pernah diiktiraf antara yang terbaik di peringkat antarabangsa.

Maka, tidak perlu terlalu mengidamkan luar negara.

Tetapi, bukanlah bererti saya tidak setuju. Ke luar negara bagus sebenarnya memberikan kita perspektif dan suasana baru di negara orang. Ketika itulah anda akan mengenal rasa sebagai masyarakat minoriti. Saya pernah dengar bekas pelajar luar negara menceritakan, terutama di negara-negara white skin, ketika itulah mereka merasakan perlu wujudnya suasana Islam bagi pelajar-pelajar.

Ia mengukir pelbagai pengalaman yang indah.

Untuk merasakan persekitaran ini, cuba-cubalah melayari blog sahabat-sahabat yang berada di perantauan. Tanya pendapat. Jika bersedia, buat yang terbaik di peringkat A level/Ausmat/International Baccelaurate (IB) dan sebagainya.

BUATLAH YANG TERBAIK

Kerana anda sahaja tahu signifikan kenapa anda berada di bumi ini. Anda sahaja yang memahami apa tuntutan, tanggungjawab, anda terhadap keluarga, bangsa dan agama.

Jangan tersilap.

Kerana saya juga keliru ketika keadaan ini dahulu. Saya juga cuba menilai siapa saya ketika itu. Saya juga hampir tersilap memilih kerjaya, (baca episod 11).

Jadilah pelita umat. Sedarilah kekhalifahan kita.

spm2

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.” Mereka berkata: “Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?” Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.”(Surah Al-Baqarah : 30)

Sunday, July 18, 2010

TA

THEME: JAVANESE (INDONESIAN FOOD) TRADISIONAL

apertizer - GADO-GADO
KUAH KACANG (FERY)
BAHAN CONDIMENT (FAD)
I/C : INA

m/c- - NASI AMBENG
AYAM MASAK KICAP (NABIL DAN AKIM)
SAMBAL KACANG PANJANG (KAK SU DAN BOB)
TEMPE GORENG (NANA)
SAMBAL BELACAN DAN CONDIMENT (NURUL ATIQAH)
I/C: WAN

SOUP- DIHIDANG SEKALI NGN NASI NNT...
BAKSO (NUR ATIQAH)
I/C : AIZAT

DESSERT: PUDING JAGUNG WITH COCKTAIL/CMPURAN BUAH
(AYIE DAN EDDY)
I/C: HUSNA

STEWARD: NABILA DAN FATIN

STAFF MEAL: PJIE DAN AJIM

SILA PREPARE OK.. DAN MASAK LAH DENGAN PENUH KASIH SYG.. DAN BEKERJA SAME HARAP MINGGU DPN CLSS KITCEHN KITER BERJAYA.... =)

MEETING HARI SENIN KOL 9 OK... NK BRIEF CKIT....
BELI BARANG ARI SENIN AK NGN WAN...
AIZAT DAN INA BACK UP BELI BARANG HARI SELASA.... =)

ANY SUGGESTION ARI SENIN SILA BENTANG OK...
PENDAPAT ANDA SEMUA AMAT DIPERLUKAN~~~

DAK MARKETING LEY WAT FLYERS... JGN TERLAMPAU CROWDED K EHHEHE
DAN CADANGAN TOK DECORATE... PENTING UU HEHE

YG PNTING COMMUNICATION BAK KATE MAK LAMPIR... HEHE

PAPE AL HUBUGI LA SESAME INSAN K HAHAHA PAPAI~~

P/S DA SILA LA POX KAT MMBE YG XDPT EA... =)

COD' task...

OMG>...xpenah2 lak aq tcalon jadi COD...tibe2 kena..plak

nasib baik ada mmber yg bagi dorongan tuk jadi mcmni..
thanks UNA,Wan and other....

Menu....not bad..hehe kitorang dh decide..but...
tinggal...main course jewk belom..

Monday, July 12, 2010

happy bday to muhammad Aizat Safian





hopefully my life become more happy...
cepat masa berlalu...genap umurku...20thn.

terima kasih kepada Afiq,aida,mirah,nana,jiha....and kawan2 yg celebrate bday ..
happy2 sangat2...


disebalik cerita......smbutan hari jadiku....

-jiha and mira:ajak aizat gi jalan2 kt uptown.....jiha bagi hint sama aizat....nnti makan dekat Mali's corner...ok

-then afiq sms...aizat said..aizat jom lepak2 sama aq...dh lama xmakn sama ko....
tibe time diew ride motor sama aq...diew ckp aizat aq kenyang sebenarya...hehe..

-setibanya die mali corner...diew buat2 arr pranks diew basuh tangan kt sinki...
then aq ckp kt afiq;;;;fiq jom take order.

afiq ckp...jom naik atas dulu..
aizat:buat xtau jewk...sbnarya ada suprises...coz..jiha said...kt malis..

smpai kt atas...i found nana,jiha,amirah....
dan ada kawan mira..sbnarya..duk coverline... and then aida and nuar coming

pastu duk lepak2 dlu..and borak2..
pastu apa lagi..afiq ckp...gi arr order makanan..arini aq belanja..hahha....
happy and teharu..
then after taking order and receive the item...(makanan)
apa lagi..budak2 kawan umah mira..bagi suprises...happy bday aizat...
dengan kek diew...suma..haha

xsangka agi..kan..time tue diorang wish betul2..hehe...rasa mcm xsangka..ada mmber gak..yg ingt my bday...

anyway kawan..thnks..tau..!!!!

after makan suma..gelak2 kt mali...
kitorang nk berangakt balik..afiq offer balik naik motor...

tp...afiq sengaja dalam plans..suh aizat jalan kaki..

tp yg pelik mana datangnya..tepung ...yurps..masing2 xder bawakplastik...!!?
kena arr tepung satu badan...and then belari arr kitorang..hehe..
then balik umah aizat mandi..the end....


Tuesday, July 6, 2010

Result dh kuar...!!!!

baper arr yg aq dapat ????riso beb

cabaran semesta baru kian teserlah....

mmg xdinafikan...kelas hotel com..look more tuff..compare dgn..
kelas kitchen yg lain...
dh arr masak..then kena service kt atas....(restaurant)

for kelas french...macam....baru kita masuk skull tadika..jewk...
look bored first time..masuk kelas tue..
lama2..ok arr..


Hr best...dgn sir Hafez...so far bz skit dgn assingment...

Monday, July 5, 2010

Hye Assalamualaikum...lama xkeepin touch kt Aiezack Life..

3/6 my mum masuk hospital.....(coz sakit cancer usus besar)
3/7:genap arr my mum duk secara relaks..and terapi..xleh buat keje langsung yg boleh baring....
coz baru lepas operation 2minggu lepas.

kehidupan aq quite bz coz kena jaga mum...kena ulang alik dari KL-MLK
nasib baik dekat cuma...cost naik bus jewk..arr
ada kebaikan aq ulang alik coz..saving ma...
sedih gak dengan keadaan my mum...look suprises..coz diew punya semangat and ketabahan diew .....melawan sakit..
diew look more positive...

_________________________________________________________________
semestar baru bermula.
kelas french,hotel com and HR...
good lecture suma memahami...

cuma look more bz coz...assignment dh datang mali..

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget

Followers_members.....